Pozvánka na výstavu | Invitation to the exhibition

Dovolte mi pozvat vás na výstavu mého kamaráda Aleše Zídka s mnohoznačným názvem „Hledání v krajině“. O Alešovi v poslední době vím, že experimentuje s pohybem fotoaparátu během snímání a s vícenásobnou expozicí. Jsem zvědavý, jak s těmito indíciemi naložil ve svém nejnovějším projektu. Výstava se koná od 23. dubna do 19. května 2015 v zimním refektáři Strahovského kláštera.


Let me invite you to the exhibition of my friend Aleš Zídek with ambiguous title „Contemplating landscapes“. I know about Alex that he is actually experimenting with the movement of the camera during shooting and with multiple exposures. I wonder how these indicia embarked on his latest project. The exhibition will be held from April 23th until May 19th 2015 in the winter Refectory of Strahov Cloister.

Rodinné album | Family album

Národ fotografů je čeládka nevděčná. Fotografujeme krajiny, zvířata, kytky, zátiší, ulice, a často dokonce i sami sebe. A přitom zapomínáme na naše nejbližší, na kterých nám záleží nejvíc. Pojďme to zkusit společně napravit…


Photographers nation is ungrateful rabble. We photograph landscapes, animals, flowers, still life, streets and even themselves. And often we forget our loved ones. Let’s try together to correct it … Continue Reading →

V pražských ulicích | In the streets of Prague

Tentokrát jsem vyrazil do Prahy na rozdíl od předešlé akce sám. Nedělní odpoledne v ulicích. Příležitost zvolnit uspěchaný tok myšlenek, odreagovat se a na chvíli zapomenout na starosti všedních dnů. Začínám na náměstí I. P. Pavlova, abych dále pokračoval přes Karlovo náměstí, Jiráskovo náměstí, a dál kolem Národního divadla na Staré město. Zpátky přes Lazarskou a Vodičkovu na Václavské náměstí a Muzeum.


Unlike the previous action I went to Prague alone. Sunday afternoon in the streets. Opportunity to slow down the flow of ideas, relax and forget the worries of everyday life. I’m starting from IP Pavlova square, continue through Jirasek Square and around the National Theatre towards the Old Town. Back over Lazarska and Vodickova street to Wenceslas Square and Museum.

Continue Reading →

Čtvero ročních období | The four seasons

Časosběrné snímání má svůj půvab. Vždy mě osloví fotografie, na kterých můžeme s časovým odstupem konfrontovat jedno místo. Jeho podobu a změny, kterými prochází. Během dne, za týden, za měsíc, za rok. Tento způsob snímání nutí k přemýšlení, téma se musí vyčekat. Čekání na správný okamžik, kdy další fotografie doplňuje a zároveň rozvíjí původní myšlenku.


The time-lapse shooting method has its own charm. I love photo series in which we are confronted with one place in a different time. The same place during passing time with all its changes. During the day, a week, a month, a year. This method of photographing forces us to think more about. Waiting for the right moment. Another photos develop and in the end complete the original idea.

Continue Reading →

X100T mění návyky | X100T is changing habits

Poslední dva roky procházím procesem změny přístupu k fotografickým tématům. Odjakživa jsem se považoval za krajináře. Téma krajiny bylo po několik desetiletí mým jediným fotografickým motivem. Bylo to dáno mým vřelým vztahem k přírodě. Občas jsem také bez potřebného vybavení zkoušel neúspěšně fotografovat plachou zvěř – jedna z prvních knížek, která se mi v patnácti letech dostala do ruky, byla totiž kniha fotografa zvěře Slávy Štochla. Mojí první ostrou fotografií se tak stal velký žabák sedící na uschlé větvi uprostřed rybníčka v lesích, kdy jsem dvacet minut stál po kolena v bahně a studené vodě, v ruce se stařičkou kinofilmovou Exaktou Varex s nasazeným teleobjektivem ohniskové vzdálenosti 135 mm. To však byl jen začátek…


For the last two years I have been changing my photographic themes. I always regarded myself as a photographer of landscape. This theme was my number one photographic motif for several decades. It was given to my warm relationship to nature. Sometimes I also without the necessary equipment tried unsuccessfully to photograph animals. So my first focussed picture was a photo of a frog in the middle of a pond. I spent about twenty minutes in the mud and a cold water with Exacta Varex fitted with 135 mm lens in my hand. It was just the beginning… Continue Reading →

Netušené souvislosti | Unsuspected Connections

Zcela mechanicky a často bez dlouhé přípravy zaznamenávám rozličné situace každodenního života a také věci, které mě nějakým způsobem osloví a zaujmou. Letmo a nepozorován. Po čase skládám nakupené obrazy do dvojic. Omyly a slepé uličky. To jsem celý já. V náhlém údivu spatřuji předem NETUŠENÉ SOUVISLOSTI a nedočkavě zaznamenávám myšlenky, které se vynořují při prvním pohledu na nová spojení. Dva děje stávají se jedním příběhem. Je to hra i proces zároveň. Hledání a spojování náhodně viděných obrazů na základě podobnosti tvarů či situací. Tohle mě na fotografii přitahuje. Nekonečno možností, jak naložit s nekonečnem příležitostí…


In a completely mechanical way and often without long preparation, I record various situations of everyday life and also things that touch me and trigger my interest. Fleetingly and unobserved. After some time, the collected pictures are paired. Mistakes and dead ends. Yes, it is me… Suddenly surprised, I discover UNSUSPECTED CONNECTIONS and eagerly write down ideas that emerge when I first see new links. Two plots occuring at a different moment at two different places become one story. It is a game and a process at the same time. Searching and connecting randomly observed pictures, based on similarity of shapes or situations. This attracts me to photography. Infinite variety of ways to handle the infinite number of possibilities… Continue Reading →

Láska jménem Polaroid | Love named Polaroid

Vlastně je to jako s brontosaurem. V muzeu obdivujeme monumentalitu kostry dávno vyhynulého pravěkého zvířete. Možná ještě někde na světě pod nánosy písku  spočívá posledních pár kostí, jsou to však už jenom zbytky. Stejně tak je to s instantní fotografií. Její éra skončila se starým tisíciletím a tenčí se i  celosvětové zásoby původních Polaroid filmů. A stejně jako po světě leckde pobíhají malí nepřímí potomci druhohorních potvor (třeba ještěrky, chameleoni a jiná havěť), vyrábí i Fujifilm poslední barevný film peel-apart a Impossible Project stále drží při životě několik typů integrálních filmů. Digitální fotografie zapříčinila vyhynutí Polaroidu, podobně jako srážka s obrovským meteoritem zkázu dinosaura.


It’s just like a brontosaurus. We admire the skeleton of a prehistoric animal in a museum. Maybe even somewhere in the world under the sediments of sand lies past few bones, but these are the only remnants. With instant photos is the same. The era ended with the old millennium. And thinner is also a number of original Polaroid films. As elsewhere in the world run small indirect descendants of Mesozoic monsters (like lizards, chameleons and other creatures) Fujifilm still makes the latest color peel-apart film and Impossible Project company still keeps alive several types of integral films. Digital photography has caused the extinction of Polaroid like a collision with a massive meteorite destruction of the dinosaur. Continue Reading →

Dvou-mužný street workshop | Two-men’s street workshop

Dnes vám chci ukázat, jak postupuji při zpracování snímků z fotografické akce. Jako příklad jsem si vybral workshop v pražských ulicích pořádaný s kamarádem Martinem Klikou z fotoklubu Černá slunečnice.


Today I want to show you how I work with photographic material from any action. As an example, I chose a workshop organized with my friend Martin Klika from association Black sunflower in the streets of Prague.

Continue Reading →

Svícení v krajině | Lighting in the landscape

Zajímavou a často opomíjenou fotografickou disciplínou je technika, zvaná luminografie. Její název pochází z řečtiny a v překladu znamená „kresba světlem“. Ukážu vám, jak vznikly dvě fotografie cyklu Genius Lucis.


An interesting and often overlooked photographic discipline is a technique called luminography. Its name comes from Greek and literally means „drawing with light“. I can show you how were created two photos from the cycle Genius Lucis.

Continue Reading →

Genius Lucis

Pět let jsme společně s Ivanem Bumbou fotografovali luminografické obrazy krajiny. Barevným světlem příručních svítilen jsme mezi dnem a nocí v krajině zhmotňovali naše sny. Všechno ale jednou končí, a tak se kompozice zeleného rákosí na pozadí modrého jezera v Hamru stala mou poslední fotografií společného cyklu. Další podobné fotografie již budou součástí jiné kolekce. Rád vzpomínám na začátky v roce 2010, kdy vznikla upoutávka k projektu:


I have been photographing luminography paintings of landscapes together with Ivan Bumba from 2010. We have embodied our dreams between day and night using the colored lights of our hand lamps. But everything has an end and so the composition of green reeds on a background of blue lake water surface in Hamr became my last photo of the common cycle. Other similar photos will already be part of another colection. I proudly remember 2010 when I made this short advertiment movie for the project.