Moravské Toskánsko | Moravian Tuscany

V roce 2012 jsem si poznamenal:
Neopustím krajinu, ale chci ji pojmout jinak než doposud. Stane se nedílnou součástí mého nového pohledu na svět skrze hledáček kamery. Až se k ní vrátím, bude nejspíš vypadat úplně jinak.
A myslím, že ten čas pomalu přichází…


I wrote in 2012:
I will not leave the landscape, but I want to do it in a completely different way than now. It will be just a part of my new way of looking at the world through the viewfinder. If I turn back to it again, it will look completely different.
And now I think the time is coming …

V dubnu 2016 jsem navštívil moravskou krajinu, které se říká též Moravské Toskánsko. Silně zvlněná krajina se rozprostírá na ploše několika desítek čtverečních kilometrů jihozápadně od Kyjova. Dlouhé úzké pásy hnědých a zelených polí se táhnou až k obzoru.

Jak jsem se toulal krajinou, uvědomil jsem si, že Moravské Toskánsko si postupně získává ohromnou popularitu. Kromě fotografů z Čech jsem se potkal také se skupinami Poláků, Rusů, ale i Japonců a Korejců. Na některých lokalitách byl problém ráno při východu slunce vůbec zaparkovat na malých parkovištích, které jsou zde řešeny jako rozšíření úzkých asfaltových polních cest.

Rozhodl jsem se pro použití objektivu s delší ohniskovou vzdáleností, abych mohl fotografovat krajinné výseky a detaily se zhuštěnou kompresí, vytvořenou dlouhým ohniskem. Použil jsem objektiv Nikkor 70-200mm f/4G ED VR. Chtěl jsem, aby takto pojatá krajina působila v duchu minimalismu.

První snímek byl pořízen ohniskovou vzdáleností 70 mm s použitím tmavého šedého filtru Hoya ND 1000x, který při cloně 13 a ISO 100 dovolil prodloužit čas snímání na 30 sekund. Vzhledem k silnému větru došlo k částečnému rozmazání pohybujících se mraků. Při post-processingu jsem si dovolil lehce desaturovat oblohu do šedobílého odstínu tak, aby ještě více vynikl teplý barevný akord políček ve spodní části fotografie.

Druhý snímek byl pořízen těsně po západu slunce ohniskem 112 mm při cloně 11 a ISO 320 časem 1/3 sekundy. Korekci expozice jsem nastavil na +1/3 EV, aby se krajina v ubývajícím světle správně prokreslila. Jen jsem litoval, že s sebou nemám třímetrový stativ, aby rozkvetlé torzo stromu bylo celé umístěno před pozadím brčálově zeleného pole 🙂 Samozřejmě, že třímetrový stativ ani žebřík pro tyto účely nevlastním.

U třetího snímku jsem naplno využil komprese prostoru využitím ohniskové vzdálenosti 200 mm. Fotografoval jsem při cloně 11 a ISO 320 časem 1/20 sekundy. Tmavší motiv si vyžádal korekci expozice -1/3 EV. Hnědé brázdy zoraného pole dotváří středovou kompozici zeleného stromu.

Krajina Moravského Toskánska mě okouzlila a pohltila. Mám v plánu se sem vrátit v dalších ročních obdobích. Zejména na podzim a v zimě by mohla dostat nový rozměr, který si opět bude přímo říkat o zachycení na dalších fotografiích.


In April 2016 I visited the Moravian countryside, which is also called the “Moravian Tuscany”. Strongly undulating landscape extends over an area of several dozen square kilometers southwest of Kyjov. Long, narrow strips of brown and green fields stretch to the horizon.

As I wandered the countryside, I realized that the Moravian Tuscany was gaining immense popularity. Apart from Czech photographers I met also with groups of Poles, Russians, as well as Japanese and Koreans. At some locations, the problem was in the morning during sunrise to park my car.

I decided to use a lens with a long focal length, so I could photograph the landscape cuts and details are dense compression, formed a long-focus. I used the Nikkor 70-200 mm f / 4G ED VR. I wanted photographing landscape acted in the spirit of minimalism.

Moravian landscape charmed and swallowed me completely. I plan to come back in other seasons of the year. Especially in autumn and winter it could get a new dimension.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post Navigation